Opinnäytetöitä, raportteja ja muita julkaisuja
Liuttu Hannamari 2024: Harrastamisen Suomen mallin käytännön toteutus alle sadan tuhannen asukkaan kunnissa
Merjamo Ulla 2024: Herakles ry – Harrastamisen Suomen malli Helsingissä haku palveluntuottajaksi 2024–2025
Murto Milja 2024: Tanssia kaikille, ei vain varakkaille : käytäntöjä tanssin taloudellisen saavutettavuuden parantamiseksi
Rannanjärvi Kaisa, 2024: Harrastamisen Suomen malli Kotka -hanke – Kulttuurihyvinvointia edistävä viestintästrategia
Ruokonen Inkeri, Pekkilä Sirke & Sunna Maijala, 2024: Siivet harrastuksille – Ohjaajien kirjoituksia työstään
Rosti Krista, 2024: Kehittäjäopettajien näkemyksiä ja kokemuksia Lupa Liikkua Lupa Harrastaa -toimintakulttuurista
Takalahti Mika 2024: Etsivän harrastustoiminnan kehittäminen Kempeleessä : Harrastamisen Suomen malli
Woodhouse Amy, 2024: Increasing Children and Young People’s Access to Hobbies and Leisure Activities
Ikäheimo Meri-Tuuli 2023: Saavutettavaa, hauskaa ja laadukasta : huiluryhmäopetus osana Harrastamisen Suomen mallia
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Laimi Tanja, Pusa Aino-Maria, Rajala Katja ja Stenvall Elina, 2023, Mielekästä vapaa-aikaa, kavereita ja koordinaatiota – Harrastamisen Suomen mallin arviointi
Kokkonen Sini-Elina, 2023: 6.–9.-luokkalaisten sosiaaliset esteet liikuntaharrastukselle
Peltonen Heli, 2023: Miten osallistuisin? Vantaalaisten nuorten harrastuneisuuden ja osallisuuden edistäminen palvelumuotoilun keinoin
Rimon Saara 2023: Miten saamme jokaisen yläkouluikäisen nuoren kokeilemaan harrastusta?: ilo irti kuntien ja kaupunkien harrastustoiminnasta
Saastamoinen Sallamari 2023: Urheiluseurat Harrastamisen Suomen mallissa: kokemuksia Etelä-Suomen kunnissa
Sillanmikko Kimmo, 2023: ”Se on kivaa, koska et ole yksin” : pelilliset menetelmät apuna etsimässä laadullista tietoa lasten ja nuorten harrastustoiveista
Rantanen Anu-Leena, 2022: Oma juttu kaikille – Mikkelin malli Harrastamisen Suomen mallin pilotissa
Räty Tanja, 2022: Jyväskylän harrastamisen malli lapsen oikeuksien toteuttajana
Ruoho Mia 2022: Oppilaiden vaikuttamismahdollisuudet harrastustoiminnan suunnitteluun: harrastamisen Suomen malli Helsingissä – Kankarepuiston peruskoulun 7.–9.lk oppilaiden kokemuksia harrastustoiminnan suunnitteluun osallistumisesta
Rönkkö Aatu, 2022: Listening to Children’s Voice: developing a questionnaire to gather information about hobbies and leisure time activities
Kiltilä Katarina, 2022: Lastensuojelun näkökulma Harrastamisen Suomen malliin
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö sr. Kaarakainen Suvi-Sadetta, Hiilamo Aapo ja Ristikari Tiina 2022: Lasten ja nuorten hyvinvointierojen kaventamisen mahdollisuudet kunnissa nykymuotoisessa valtionavustusjärjestelmässä
Sainio Jarno, 2021: Harrastamisen Suomen malli, etsivän harrastustoiminnan kehittäminen
Nousiaisten kunnassa
Nikkarinen Pihla, 2021: Koripalloseurat ja iltapäivätoiminnan käynnistäminen
Honkamäki Jutta, Pekkanen Seela & Purtilo Jenni 2021: Harrastustoiminnan vaikutus 10-12 vuotiaiden hyvinvointiin
Hietala Heli, 2021: 4H kumppanina Harrastamisen Suomen mallissa
Asiala Varpu, 2021: Kulttuuriharrastusten tuottaminen kouluympäristössä : kulttuuriharrastustoimijoiden kokemuksia Harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheesta
Alamäki Olli & Tukia Juho, 2021: Harrastamisesta hyvinvointia – vaikuttavuusperusteinen malli koulupäivän yhteydessä järjestettävään harrastustoimintaan Vesilahdessa
Elisa Hietala, Aluehallintovirastojen julkaisuja 129/2021: Lasten ja nuorten paikallisen harrastustoiminnan valtionavustuksen käyttö Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla 2020
Harrastamisen Suomen mallin arviointi 2023
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut opetus- ja kulttuuriministeriön tilauksesta Harrastamisen Suomen mallin toimivuutta, vaikutuksia ja sille asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Mallin onnistumista arvioitiin erityisesti lasten ja nuorten kokemusten näkökulmasta. Harrastamisen Suomen mallin arvioinnin tiedonkeruu toteutettiin keräämällä haastatteluaineistoja kuudesta kunnasta, joissa malli on saatu toimimaan onnistuneesti. Näiden myönteisten esimerkkien avulla on päästy kiinni siihen, miten erilaisiin toimintaa koskeviin haasteisiin voidaan vastata. Arvioinnin tarkoituksena on levittää tietoa mallin toiminnan hyvistä käytänteistä. Arvioinnin tiedonkeruussa kuultiin 88 peruskoulun oppilasta ja 67 paikallista toimijaa. Huoltajille suunnattuun kyselyyn vastasi 43 huoltajaa.
Arviointiraportti ”Mielekästä vapaa-aikaa, kavereita ja koordinaatiota – Harrastamisen Suomen mallin arviointi”
Arvioinnin julkistamistilaisuus pidetiin 25.4.2023 webinaarina. Webinaarin tallenne on katsottavissa Karvin Youtube–kanavalla.
Kuntakyselyn ja harrastusten järjestäjien kyselyn tulokset 2021
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti kunnille kyselyn Harrastamisen Suomen mallin toteutuksesta ja jatkuvuudesta syksyllä 2021. Kyselyyn vastasi 136 kuntaa.
Kooste kuntakyselyn tuloksista (.pdf)
Kuntakyselyn kaikki tulokset (.pdf)
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti harrastusten järjestäjille kyselyn 21.12.2021 – 14.1.2022. Kyselyyn vastasi 479 osallistujaa.
Harrastusten järjestäjien kyselyn tulokset (.pdf)
Uutta materiaalia sivuille?
Ilmoita uusista opinnäytetöistä ja muista materiaaleista meille lähettämällä sähköpostia
tarja.vartiainen@oph.fi.