Hyppää sisältöön

Harrastamisen Suomen mallia kehittämässä – tuloksia ja uusia mahdollisuuksia -seminaarissa tutustuttiin kehittämishankkeiden tuloksiin

Seminaarin osallistujat lisäävät liikettä päivään taukojumppaamalla.

Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämässä valtakunnallisessa seminaarissa esiteltiin ensimmäisten Harrastamisen Suomen mallin kehittämishankkeiden tulokset ja kiinnostavia esimerkkejä mallin toteutuksesta kunnista.

Harrastamisen Suomen mallin seminaarissa Opetushallituksessa esiteltiin opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksen saaneiden kehittämishankkeiden tuloksia ja esimerkkejä. 17 kehittämishanketta sai toukokuussa 2023 opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksen, jolla kehitetään uusia toimintamalleja ja koulutuskokonaisuuksia Harrastamisen Suomen malliin. Avustus oli yhteensä 1,8 miljoonaa euroa. Tapaamisessa opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus esittivät puheenvuorot, hankkeiden vastuuhenkilöt esittelivät hankekohtaisia tuloksia ja läsnä olevilla osallistujilla oli mahdollisuus verkostoitua ja tutustua hankepostereihin.

Kehittämishankkeet tukevat ohjaajien osaamista

Mieli ry:n asiantuntija Miquel Reyes esitteli Nuori mieli harrastuksessa -hankkeen, ja kuvasi sen tavoitteeksi lisätä harrastusten ohjaajien ymmärrystä mielenterveydestä toimintakyvyn ja turvallisen kasvun keskeisenä tekijänä. Hankkeessa vahvistetaan Harrastamisen Suomen mallin parissa toimivien ohjaajien osaamista mielenterveyteen, sen edistämiseen ja ongelmissa tukemiseen. Hankkeessa on julkaistu muun muassa Nuori mieli harrastuksessa –verkkokurssi.

–Toivomme, että hankkeen työn myötä lasten ja nuorten harrastustoiminnan parissa toimivat ohjaajat osaisivat hyödyntää mielenterveystaitoja osana ohjaustyötä, sekä kohdata haastavassa tilanteessa olevia lapsia ja nuoria, kertoo Reyes.

Maa- ja kotitalousnaisten keskuksen kehityspäällikkö Marita Suontausta esitteli hanketta, jossa tuetaan kokkikerhoja ja niiden ohjaajia. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa kokkikerhon ohjaajien pedagogisia valmiuksia kohdata erilaisia lapsia ja tilanteita, ja tarjota työkaluja keskustella muun muassa ruokahävikistä ja ruokavalintojen vaikutuksista ympäristöön. Hankkeessa on rakennettu muun muassa työkalupakki kokkikerhojen ohjaajille.

–Kokkikerhot ovat valtavan suosittuja ja ohjaajista on usein pulaa. Tavoitteenamme on tuottaa kerhojen ohjaajille valmiita työkaluja 3.–6. luokkalaisten kokkikurssien suunnittelun ja järjestämisen tueksi, sanoo Suontausta.

Miquel Rayes pitää esitystä.
Miquel Reyes esittelee Nuori mieli harrastuksessa -hankkeen tuloksia.
Marita Suontausta pitää esitystä
Marita Suontausta esittelee hanketta, jossa tuetaan kokkikerhoja ja niiden ohjaajia.

Hankkeet erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille

Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten harrastamisen edistämistä olivat esittelemässä Tetti Tuhkio Suomen lastenkulttuurikeskusten liitosta, Heli Peltonen Vantaan kaupungilta, Anna Degerman Lahden kaupungilta sekä Kalle Raittila Pirkanmaan elokuvakeskukselta. Esittelijät pitävät tärkeänä piirteenä erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten harrastamisen edistämisessä muun muassa harrastustoimijoiden kouluttautumista, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden huomioimista toiminnan suunnittelussa, sekä yhteistyötä niin koulujen, oppilaiden, kuin koordinaattorien kesken.

– Voimme yhdessä vaikuttaa siihen, että harrastustoiminta on monimuotoista ja yhdenvertaista. Jokaisella on oikeus itse valita, mitä haluaa harrastaa, ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset velvoittavat meitä harrastusten järjestäjiä ja toteuttajia poistamaan mahdollisia osallistumisen esteitä. Moninaisuuden huomioiminen ja saavutettava toiminta eivät ole valintakysymyksiä, sanoo Tuhkio.

Me-säätiö kerää tietoa Harrastamisen Suomen mallin vaikuttavuudesta

Me-säätiö kartoittaa Harrastamisen Suomen mallin tavoittavuutta ja vaikuttavuutta lukuvuoden 2024–2025 ajan. Valtakunnallisen tiedonkeruun tavoitteena on luoda yhteistä mallia harrastustoiminnan vaikutusten mittaamiseksi, ja hankkeen pilotti kokoaa ensimmäistä kertaa valtakunnallista tietoa toiminnan vaikutuksista. Mukana pilotin ensimmäisessä vaiheessa on noin 15 kuntaa. Me-säätiön kumppanuuspäällikkö Katja Anoschkin esitteli pilotin ensiaskelia.

–Tieto toteutetun harrastustoiminnan vaikutuksista ja tavoittavuudesta jää usein katveeseen. Pilottimme avulla pyrimme kokoamaan yhteen Harrastamisen Suomen mallin tavoittavuuden, sosiaalisen osallisuuden ja hyvinvoinnin ominaisuuksia harrastustoiminnasta. Loppuraportti pilotin tuloksista on suunniteltu valmistuvan kesäkuussa 2025, kertoo Anoschkin.

Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee harrastamista monin tavoin

Henni Axelin pitää esitystä ja seminaarin osallistujat katsovat esitystä.
Henni Axelin kertoo, että hallitusohjelmakirjauksien mukaan valtio tukee harrastamista Harrastamisen Suomen mallin lisäksi muun muassa paikallisen harrastamisen valtionavustuksilla, seuratuella, lasten kulttuurin ja taiteen perusopetuksen sekä koulujen kerhotoiminnan avulla.

Johtaja Henni Axelin esitteli ajankohtaisia aiheita opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Hallituskauden 2023–2027 hallitusohjelmakirjauksien mukaan valtio tukee harrastamista Harrastamisen Suomen mallin lisäksi muun muassa paikallisen harrastamisen valtionavustuksilla, seuratuella, lasten kulttuurin ja taiteen perusopetuksen, sekä koulujen kerhotoiminnan avulla.

–Harrastaminen tunnistetaan osana useita eri politiikkaohjelmia, kuten valtakunnallisessa nuorisotyön ja –politiikan ohjelmassa (VANUPO), Suomi Liikkeelle –ohjelmassa, lapsistrategian hallituskausittaisessa toimeenpanosuunnitelmassa, sekä valmisteilla olevassa kulttuuripoliittisessa selonteossa, Axelin sanoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriön neuvotteleva virkamies Iina Berden esitti seminaarin loppusanat ja kiitokset hankkeille ja sidosryhmille. Puheenvuorossaan hän korosti monialaisen yhteistyön merkitystä Harrastamisen Suomen mallin kehittämisessä, ja muistutti sen ainutlaatuisesta tavasta valjastaa yhteistyö kuntien, taiteen ja kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön välillä.

–Rohkaisen kuntia panostavaan innostaviin ja osaaviin ohjaajiin, toimivaan viestintään ja monialaiseen yhteistyöhön. Näin teemme Harrastamisen Suomen mallista menestystarinan, Berden sanoo.

Lisätiedot

Seminaarin tallenne on katsottavissa 31.10.2024 asti Opetushallituksen YouTubessa

Tutustu kehittämishankkeiden postereihin

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa