Hyppää sisältöön

Kuinka lapset ja nuoret saadaan sitoutumaan harrastuksiin koko lukuvuodeksi?

School of Gaming eli SoG tuottaa Harrastamisen Suomen mallin mukaisia digitaalisia harrastuksia yli 60 kunnassa. SOG:issa on kehitetty ratkaisuja erityisesti yläkouluikäisten oppilaiden mukaan saamiseen harrastuksiin. Harrastekummien, pelifestareiden ja produktioiden avulla oppilaat ovat innostuneet tulemaan jokaiselle harrastuskerralle mukaan ympäri vuoden.

School of Gaming on yksi suurimmista Harrastamisen Suomen mallin harrastusten palvelujen tuottajista. 2500 lasta on mukana viikoittaisissa digitaalisissa harrastuksissa yli 60 kunnassa.

– School of Gamingin tylypahkamaisen koulurakennuksen koillistornissa on mietitty ratkaisuja siihen, miksi joku toinen lopettaa harrastuksen eka kerran jälkeen, vaikka toiset haluaa jatkaa toisenkin vuoden? Ollaan myös tuumailtu päät ihan puhki kuinka saada yläkoululaiset innostumaan ilmaisista harrastuksista ja hyviä käytäntöjä onkin onnistuttu rakentamaan. Pienen organisaation on täytynyt venyä ja kehittää toimintaa, jotta laadukasta harrastustoimintaa voidaan tarjota kaikille halukkaille. SoG:issa on aloitettu digiharrastusten ohjaajien kouluttaminen yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa, jotta jatkossakin voidaan taata parasta mahdollista ohjausta lapsille ja nuorille, kertoo SoG:in rehtori, Mikko Perälä.

Harrastekummit pupun ruokana

SoG:issa harrastajien sitouttamisessa uskotaan porkkanan voimaan. Porkkanana ja innoittajina toimivat SoG:n YouTubesta ja muista kanavista tutut harrastekummit, jotka tervehtivät videon välityksellä harrastajia joka viikko.

– Motivoivilla videoilla harrastekummit kertovat kyseisen tunnin sisällön ja tavoitteet, huumoria ja seuraavaan kertaan koukuttavaa cliffhängeriä unohtamatta. Sidomme lasten kiinnostuksen yhteiseen tekemiseen koko lukuvuoden kestävän tarinan sekä kiinnostavan henkilöhahmon avulla, kuvaa Perälä toimintaa.

– Myös muut harrastetarjoajat voivat käyttää harrastekummi-ideaa. Olipa kyseessä pieni kylänen tai suurempi megapolis, niin varmasti sieltä on ponnistanut parrasvaloihin jonkin lajin stara. Ja kun jotain lasten tunnistamaa tähtipelaajaa tai kuuluisuutta lähestyy harrastekummi-idealla ja valmiilla suunnitelmalla, niin ihan varmasti yhdeksän kymmenestä lähtee iloisin mielin mukaan. Varsinkin jos kyseessä on muutama tervehdysvideo lukukauden alkuun ja loppuun ja ehkä tsemppiviesti sinne väliin. Mekin otimme yhteyttä erääseen notkealanteiseen Putous-voittajaan ja meitä jännitti, että mitä hän on asiasta mieltä. Ihan turhaan! Hänen viestinsä meille oli: ”Ihan mahtava idea ja äärimmäisen tärkeä juttu! Totta kai olen mukana!”, Perälä kertoo innoissaan.

Festarimeininkiä

– Tavoitteellisuus harrastamisessa on tärkeää. Se on todistettavasti sanottu ilmoille myös yläkoululaisen suusta: ”Ei oo motii höntsätä.” Siinäs kuulitte. Tekemisen suunnitelmallisuus tuodaan ilmi joka kerralla ja kerrotaan minkä takia asioita tehdään. ”Motia” kaivetaan esille asettamalla tulevaan jokin tähtäin, kuten tapahtuma, kilpailu, haaste tai näytös, kertoo Perälä.

SoG järjestää kaksi kertaa vuodessa Pelifestarit, jotka ovat yhteisiä tapahtumia kaikille Harrastamisen Suomen mallin alla tapahtuville harrastuksille. Festareilla myös harrastekummit ovat paikalla. Hauskojen yhteisten kisailujen lisäksi tarkoitus on arvioida ja antaa palautetta kaikkien ryhmien lukukauden aikana tekemistä tuotannoista, kuten peleistä ja mediaprojekteista. Harrastekummit jakavat palkintoja ja kunniamainintoja ryhmille hyvistä suorituksista, erityisen mallikkaasta käytöksestä, hienosta yhteishengestä ja SoG:in arvojen mukaisesta toiminnasta. Harrastusten digitaalinen luonne mahdollistaa tällaisten festareiden järjestämisen verkossa.

– Vastaavia loppuhuipennuksia on täysin mahdollista järjestää vaikka jokaisessa kunnassa tai joka koululla. Ehkä vetonauloiksi saadaan paikalle harrastekummit. Paikallehan voi kutsua myös School of Gamingin pelipakun tunnelmaa luomaan, vinkkaa Perälä.

Monipuolista tekemistä saman harrastuksen sisällä

Lukuvuonna 2023–2024 SoG:in toimintaa tuodaan mukaan monipuoliset ja tavoitteelliset tuotannot eli produktiot. Jokaisessa harrastuksessa työstetään yhdessä produktiota, joka sitten Pelifestareilla esitetään. Produktiossa jokaiselle löytyy oma rooli ja siinä saa tehdä juuri sitä mitä haluaa. Produktio voi olla mediasta ja animaatiosta kiinnostuneille pelimaailmaan luotu näytelmä, animaatioelokuva tai interaktiivinen seikkailu, joka yhdessä suunnitellaan, käsikirjoitetaan, näytellään, toteutetaan ja markkinoidaan.

Ohjelmointi- ja pelisuunnitteluharrastuksessa lapset ovat mukana perustamassa omaa pelistudiota. Siinä mietitään muun muassa, mitä kaikkea pitääkään tehdä, että oma peli saadaan markkinoille. E-urheiluharrastuksen ytimessä on oman joukkueen ja sen identiteetin rakentaminen ja hyvän joukkuehengen ylläpitäminen.
– Meidän E-jengillä pitää olla oma logo, slogan ja maskotti. Tietenkin! Ehkäpä omat webbisivutkin? Taustalla siintää Pelifestareiden turnauksen pääpalkinto, ideoi Perälä.

– Ajatuksena tässä produktiomallissa on se, että jokaiselle löytyisi tekemistä harrastusteeman alla. Vaikka ohjelmointi ei ensimmäisen kerran jälkeen tuntuisikaan enää yhtä hyvältä ajatukselta, kuin sitä ennen, niin seuraavalla kerralla, voi osallistua vaikka miettimään pelin käsikirjoitusta tai sen brändiä. Vapaaehtoista tekemistä yhteisen projektin ympärillä löytyy myös harrastuskertojen välille, kertoo Perälä.

– Samaa analogiaa voidaan käyttää kaikenlaisissa harrastuksissa. Jalkapalloharrastuksessa pelkän pallolla kikkailun lisäksi voidaan panostaa oman joukkueidentiteetin luomiseen liikunnallisen aktiviteetin ohessa. Keksitään joukkueelle nimi, tehdään logo ja kysytään Niinan iskän raksafirmalta sponssi, niin saadaan pelipaidat koko tiimille. Osallistutaan joukkueella turnaukseen. Ja jos paikkakunnalla ei ole turnausta, niin järkätään sellainen. Valokuvauskerhossa järjestetään näyttely koulun ruokalassa ja valokuvauskilpailu koko koululle. Opettajat, keittäjät ja oppilaat, kaikki mukaan! Kokkausharrastus saa reilusti potkua ja tavoitteellisuutta, kun taitoja hiotaan ja ruokia valmistetaan koulun myyjäisiä tai kioskimyyntiä varten. Ansaitulla rahalla tehdään yhteinen makuretki kevään ensimmäiselle jätskikiskalle, vinkkaa Perälä.

Lisätietoja School of Gaming:stä

School of Gaming Galactic Oy (SOG) on suomalainen yhteiskunnallinen vaikuttavuusyritys. Toiminnassa pyrimme positiiviseen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen lasten ja nuorten parissa tehtävän koulutus-, kasvatus- ja valmennustyön avulla. Lasten ja nuorten parissa tehtävä digitaalinen nuorisotyö tähtää elämänhallintataitojen ja koulutusmahdollisuuksien parantamiseen sekä syrjäytymisen ja sosiaalisen eriarvoistumisen ehkäisemiseen. SOG:n toiminnan ydin on pelikasvatuksessa ja digitaalisessa nuorisotyössä, jossa käytämme e-urheilua ja pelaamista sillanrakentajana. Toimintamme tavoite on positiivisen pelikulttuurin tukemisen lisäksi vahvasti kasvatuksellinen ja koulutuksellinen.

School of Gamingin verkkosivu

Pelipakun verkkosivu

Jaa somessa:

Muita käytänteitä