Hyppää sisältöön

Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinto Savonlinnaan: Yhteinen tahtotila, osallisuus ja laaja yhteistyö ohjaavat toimintaa

Savonlinnassa lasten ja nuorten harrastustoiveita on kuultu ja toteutettu. Harrastuksissa panostetaan osallisuuden kokemuksiin ja siihen, että jokainen voi vaikuttaa harrastuksensa sisältöön.

Savonlinnassa Harrastamisen Suomen mallin onnistumisten takana on koulujen positiivinen suhtautuminen harrastustoimintaan sekä laaja yhteistyö erilaisten toimijoiden kanssa. Savonlinnassa harrastuksia ohjaavat suurimmalta osin ammattiohjaajat ja esimerkiksi opiskelijat, sekä paikalliset kuntosalit. Myös osallisuuden kokemuksiin on panostettu – siten lapset ja nuoret myös pysyvät harrastusten parissa.

Etelä-Savon urheilugaalassa palkintonnot käsissään Kirsi Kaiponen, Pirjo Hämäläinen ja Sanna Metsälä.
Savonlinnan kaupunki palkittiin Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnolla Etelä-Savon Urheilugaalassa. Kuvassa vasemmalta Kirsi Kaiponen, Pirjo Hämäläinen ja Sanna Metsälä. Kuvaaja Annika Hagman.

Liikunnan aluejärjestöt, Olympiakomitea ja Liikkuva koulu -ohjelma ovat palkinneet onnistuneita koulu- ja seurayhteistyön malleja alueellisissa Urheilugaaloissa. Vuoden 2023 palkitsemisen teemana oli Harrastaminen koulupäivän yhteydessä. Savonlinnan kaupunki sai palkintonsa Etelä-Savon Urheilugaalassa perjantaina 26.1.2024.

Savonlinnan kaupungin palkitsemisen perusteena oli harrastustoiminnan koordinointityöhön panostaminen sekä se, että kaikki kaupungin peruskoulut ovat Harrastamisen Suomen mallissa mukana tavoittaen yli 500 oppilasta harrastusten pariin viikoittain. Savonlinna on myös tehnyt hienoa yhteistyötä paikallisten toimijoiden sekä esimerkiksi opiskelijoiden kanssa harrastusryhmiä rakentaessaan. Oppilaiden toiveita on kuultu ja toteutettu.

Yhteinen tahtotila koulujen kanssa

Savonlinnan kaupunki on ollut mukana Harrastamisen Suomen mallissa sen pilottivaiheesta lähtien. MiunHarrastus -hankekoordinaattoriksi vuonna 2022 valittiin Pirjo Hämäläinen koordinoimaan Savonlinnan mallia. Hämäläisen työnkuvaan kuuluu myös muutama viikkotunti harrastusohjaamista.

– Toiminnan onnistuminen on ollut meillä monen asian summa, siihen ei ole yhtä reseptiä. Esimerkiksi sillä on ollut valtava merkitys, että kouluilla on ollut tähän yhteinen tahtotila ja harrastustoiminta on nähty hyvänä asiana, Hämäläinen summaa.

Savonlinnan kaikki koulut pienempiä maaseutukouluja myöten ovat mukana Harrastamisen Suomen mallissa. Jokaisella koululla toimii oma harrastustoiminnan yhteyshenkilö, jolla on paras tietämys esimerkiksi koulun harrastustiloista, käytettävissä olevista välineistä sekä siitä, millaista harrastushistoriaa kullakin koululla on ollut – eli mikä toimii ja mikä ei. – Suunnitelmat ja harrastuskalenterit tehdään tiiviissä yhteistyössä koulujen kanssa. Kullakin koululla on tarjolla harrastusryhmiä oppilasmäärään suhteutettuna.

Laajaa yhteistyötä ja opiskelijoita ohjaamassa

Savonlinnan gaalapalkinnossa huomioitiin myös monitahoinen yhteistyö, jota Savonlinnassa on tehty harrastustoiminnan kehittämiseksi.

– Koordinaattorin on oltava valmis tekemään yhteistyötä yllättävänkin moneen suuntaan. On todella paljon eduksi, jos on paikallistuntemusta ja tietoa alueen toimijoista, Hämäläinen pohtii.

Harrastusryhmiin on Savonlinnassa ideoitu ohjaajia monelta eri yhteistyötaholta. Harrastusryhmiä ohjaavat esimerkiksi kansalaisopisto, 4H-yhdistys, paikalliset kuntosaliyrittäjät sekä yksittäiset ammattiohjaajat. Myös opiskelijoita on hyödynnetty toiminnassa kekseliäällä tavalla.

– Olemme tehneet yhteistyötä XAMK:in liikunnanohjaajaopiskelijoiden kanssa alusta asti. Opiskelijat ovat kaivanneet opintoihinsa harjoittelupaikkoja, ja meidän harrastusryhmämme ovat olleet täydellisiä siihen tarkoitukseen. Opiskelijat ovat yhteistyössä kanssani tehneet sisältösuunnitelman lasten liikuntaharrastuksiin ja harjoitteluna sitten ohjanneet ryhmiä.

Opiskelijoiden ohjauspanosta on myös hyödynnetty musiikkiharrastuksissa, joita Savonlinnassa järjestävät Savonlinnan taidelukion opiskelijat. Taidelukion opiskelijat ovat ohjanneet muun muassa bändiharrastuksia.

Yläkouluikäisten nuorten harrastustoiveissa kuntosaliharrastaminen on Savonlinnassa ollut korkealla, joten yhteistyötä on tehty myös paikallisten kuntosaliyrittäjien kanssa. Ohjaajat harrastuksiin ovat löytyneet kuntosalien henkilökunnasta, ja Hämäläinen kiittelee heidän ammattitaitoaan.

– Kuntosaliharrastuksissa on otettu huomioon yläkouluikäisten kasvuvaihe ja ryhmien tarpeet ja toiveet. Kuntosaliharrastuksissa on monipuolisesti myös kehonhuoltoa ja kehonpainotreeniä, mutta tietysti myös perinteisempää kuntosalilaitteisiin tutustumista, Hämäläinen kertoo.

Osallisuus, osallistuminen ja oppilaiden toiveet keskiössä

Savonlinnassa on panostettu myös siihen, että harrastaminen olisi mahdollista kaikille harrastustaustasta, asuinpaikasta tai tuen tarpeesta riippumatta. Hämäläisen mukaan Savonlinnassa on paljon oppilaita koulukuljetusten piirissä. Harrastamisen mallin budjetissa on otettu huomioon harrastusten jälkeisten kuljetusten järjestämiseen, mikä mahdollistaa tasa-arvoisen harrastusaseman myös maaseutuoppilaille.

– Lisäksi sellaiset oppilaat, jotka tarvitsevat perusopetuksessa tukea, saavat sitä myös harrastuksissamme. Usein asia on järjestetty jopa siten, että mukana on se sama aikuinen, joka on muutenkin arjessa mukana ja tukemassa, Hämäläinen kertoo.

Hämäläinen korostaa myös, että osallisuuden kokemus harrastuksissa on tärkeää. Silloin ryhmissä pysytään, eikä keskeytyksiä harrastuksiin tule.

– Vaikka oppilaat saavatkin esittää joka tapauksessa toiveita harrastuksista, on tärkeää, että osallisuuden kokemuksia tulee myös itse harrastaessa. On tärkeää, että oppilas pystyy vaikuttamaan harrastuksensa sisältöön ja pääsee osallistumaan suunnitteluun etenkin harrastuskauden aloituskerroilla.

Oppilaiden toiveita on Savonlinnassa kuultu harrastustoivekyselyillä. Niissä alakoululaisilla esiin on noussut etenkin liikunnalliset harrastukset sekä taito- ja taideaineet. Yläkoululaisilla toivotuin harrastus on ollut kuntosali, mutta myös kuvataide ja käsityöt ovat nousseet kyselyissä esiin.

– Liikunnannallisten ja kulttuurisisältöisten aiheiden korostuessa olemme huomioineet, että jokaisella koululla olisi valinnanvaraa näistä kahdesta aihepiiristä, jotta jokainen voisi valita juuri itselleen sopivan harrastuksen, Hämäläinen summaa.

Kaikki alueellisissa urheilugaaloissa jaetut Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnot

  • Metka – Tornion harrastamisen malli, Lapin Urheilugaala, 13.1.2024
  • Jormuan Tarmokkaat Urheilijat ry, Kainuun Urheilugaala, 19.1.2024
  • Pietarsaaren kaupunki, Keski-Pohjanmaan Urheilugaala, 20.1.2024.
  • Budoseura Imatran Kusanku ry, Etelä-Karjalan Urheilugaala, 26.1.2024
  • Savonlinnan kaupunki, Etelä-Savon Urheilugaala, 26.1.2024
  • Limingan kunta, Pohjois-Pohjanmaan Urheilugaala, 26.1.2024
  • Kannonkosken kunta, Keski-Suomen Urheilugaala, 26.1.2024
  • Iisalmen harrastamisen malli IHMe, Pohjois-Savon Urheilugaala, 26.1.2024
  • Joensuun Harrastamisen Suomen malli, Pohjois-Karjalan Urheilugaala, 27.1.2024.
  • Naantalin kaupunki, Varsinais-Suomen Urheilugaala, 27.1.2024
  • Janakkalan kunta, Hämeen Urheilugaala, 2.2.2024
  • KTP koripallo ry, Kymenlaakson Urheilugaala, 2.2.2024
  • Harkku – Seinäjoen harrastamisen malli, Pohjanmaan Urheilugaala, 3.2.2024
  • Rauman kaupunki, Satakunnan Urheilugaala, 3.2.2024
  • Giants Sport -ryhmät, Hollola, Kalliolan koulu, Päijät-Hämeen Urheilugaala 2024, 17.2.2024

Lisätiedot

Savonlinnan harrastamisen mallin verkkosivu

Jaa somessa:

Muita käytänteitä