Hyppää sisältöön

Harrastustoiminnan ohjaajat kulkevat mukana koulun arjessa Lahdessa

Kuva: Tiia Bucovschi

Lahteen on palkattu seitsemän kokopäiväistä harrastustoiminnan ohjaajaa. He ovat mukana kouluilla innostamassa nuoria mukaan harrastuksiin koulupäivän aikana ja sen päätyttyä.

Harrastustoiminnanohjaajat keskittyvät yläkouluikäisten nuorten kuulemiseen kasvotusten, heidän mukaan houkutteluun harrastuksiin sekä harrastusten ohjaamiseen. He ovat mukana koulun arjessa yhteistyössä koulun nuorisotyöntekijöiden kanssa. Nuoret voivat seurata harrastusmahdollisuuksia myös Harrastuspalkissa Wilman kautta. Tärkeää on saada mukaan myös ne nuoret, joilla harrastuksia ei ole.

Kuva: Tiia Bucovschi
Miniatyyrimaalausta Lahdessa.
Kuva: Tiia Bucovschi

Harrastustoiminnan ohjaajat kulkevat mukana koulun arjessa. Tärkeä on saada sellainen tyyppi, joka tietää mitä alueella tapahtuu ja pystyy reagoimaan nopeasti nuorten toiveisiin.
He tekevät kouluilla sinnikästä työtä kertomalla ja muistuttamalla harrastuksista nuorille kuitenkaan tuputtamatta niitä heille. 

Tiia Bucovschi, harrastuskoordinaattori, Lahti
Lapset leipovat kakkua kokkauskurssilla.
Kuva: Tiia Bucovschi

Harrastustoiminnanohjaajat tutuiksi heti 7. luokan alussa

Harrastustoiminnanohjaajat haastattelevat nuoria syksyn alussa. Näin syyskuussa alkaviin harrastuksiin saadaan mukaan nuorten toiveet heti alkuunsa. 7. luokkalaiset kohdataan heti tärkeässä vaiheessa yläasteelle siirryttäessä ja harrastusten mahdollisesti muuttuessa. Kun harrastuksentoiminnanohjaajat ovat tuttuja nuorille on helpompi lähestyä ja tulla mukaan toimintaan. Harrastustoiminnanohjaajien avuksi on tehty haastattelua varten lista kysymyksistä, jotka haastattelussa käydään läpi.

Tärkeää on nuorten omaehtoinen harrastaminen – ohjaaja ei ole kertomassa mitä tehdään vaan on mukana nuorten kanssa tekemisessä. Harrastukset ovat matalan kynnyksen toimintaa, pääsääntöisesti ilmoittautumista ei tarvita vaan mukaan voi vaan tulla. 

Harrastustoiminnanohjaajat tekevät tiiviisti yhteistyötä oppilashuollon kanssa. Vailla harrastusta oleva nuori voidaan ohjata heidän puheille, ja he osaavat kertoa ja innostaa harrastuksen pariin. Uudet ideat otetaan vastaan ja niihin reagoidaan nopeasti.

Jaa somessa:

Muita käytänteitä