Hyppää sisältöön

Sievin kunnan etsivätiimi ja erityistä tukea tarvitsevien lasten harrastusryhmä keräävät kiitosta

kuvituskuva: GettyImages

Sievin kunnassa vakiintunut etsivätiimi etsii ja ohjaa oppilaita Harrastamisen Suomen mallin harrastusryhmien pariin. Palaute oppilailta on ollut positiivista ja toimintaa on pidetty tärkeänä. Tänä lukuvuonna toimintaan on tullut mukaan myös erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten viikoittaiset harrastustunnit iltapäiväkerhon yhteydessä.

Harrastamisen Suomen malli on ollut käytössä Sievin kunnassa pilottihankkeesta saakka nimellä Sievi harrastaa. Sievi on vajaan 5000 asukkaan kunta Pohjois-Pohjanmaalla, ja sen yhden yläkoulun ja kuuden alakoulun 700 oppilaasta noin 170 oppilasta on mukana Harrastamisen Suomen mallin toiminnassa. Harrastusryhmiä kunnassa on 20. Harrastamisen Suomen mallin toiminta kuuluu kunnan nuorisopalveluihin.

Etsivätiimi pyrkii tavoittamaan ilman harrastusta jääneet oppilaat

Kunnassa on käytössä koordinaattorista, koulun kuraattorista, nuorisotyöntekijästä ja kouluterveydenhoitajasta muodostunut etsivätiimi, joka oman työnsä ohessa etsii ja auttaa harrastusryhmien pariin lapsia, joilla ei omia harrastuksia ole. Harrastusryhmiin on muun muassa jätetty vapaita paikkoja juuri niitä lapsia varten, joilla ei ole aiempia harrastuksia. Lapsen saattaminen harrastamisen pariin lähtee lapsen omasta kiinnostuksesta.

–Etsivätiimin tehtävät keskittyvät lasten ja nuorten tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden arvioimiseen ja harrastusryhmien pariin saattamiseen, kertoo kunnan Sievi harrastaa -koordinaattori Elena Oja.

Lapsen kohtaaminen ja keskustelu edesauttavat mielekkään harrastuksen etsinnässä

Harrastustoiminnan pääasiallisena viestintäkanavana toimii Wilma, mutta toimivana on nähty myös puskaradion kautta tiedon levittäminen, sekä ajan myötä tiedon vakiinnuttaminen kouluympäristössä. Lapsen lähdettyä harrastustoimintaan mukaan on huoltajan mahdollista liittyä harrastusryhmän WhatsApp-ryhmään, jossa tiedotetaan esimerkiksi aikatauluista ja muutoksista.

–Etsivätiimin työssä ensiarvoisen tärkeää on, että etsivätiimin jäsen kohtaa lapsen tai nuoren ja antaa aikaa keskustelulle. Luottamuksellisen keskustelun kautta aikuinen voi kartoittaa minkälaiseen harrastusryhmään lapsi voidaan ohjata, sanoo Oja.

Sievissä lapset voivat itse vaikuttaa ja esittää toiveita harrastuksista ja niiden sisällöissä. Toiveet pyritään myös mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon toiminnassa. Vuosittaisissa oppilaiden palautekyselyissä toistuu positiivinen palaute ja tyytyväisyys harrastustoimintaan, joka yhä vakiinnuttaa toimintaansa.

Harrastustoimintaa erityistä tukea tarvitseville lapsille

Harrastamisen Suomen mallia kehitettäessä ja palautteen myötä toimintaa on ryhdytty järjestämään myös erityistä tukea tarvitseville lapsille. Koulun iltapäiväkerhon yhteydessä järjestetään kerran viikossa toimintatunti, jossa ohjaajan lisäksi läsnä ovat myös lapsille tutut avustajat.

–Iltapäiväkerhon yhteydessä järjestettävään toimintatuntiin saavat osallistua myös ne erityistä tukea tarvitsevat lapset, jotka eivät normaalisti iltapäiväkerhon toimintaan osallistu. Näin on haluttu osallistaa mahdollisimman moni lapsi ja nuori mukaan harrastamiseen, Oja kuvailee.

Erityistä tukea tarvitseville lapsille ohjattu toiminta on ensimmäistä kertaa tänä lukuvuonna mukana Sievi harrastaa -toiminnassa. Osallistujia harrastusryhmissä on hyvin, ja toiminta on saanut ohjaajilta kiitosta.

–Rohkaisen kysymään avustajilta kiinnostusta ohjaamaan harrastusryhmiä erityistä tukea tarvitseville oppilaille, etenkin jos kunnassa on pulaa ohjaajista. Avoin ja rohkaiseva asenne uusia ohjaajia kohtaan muutenkin on tärkeää harrastusryhmien jatkuvuuden kannalta, kertoo Oja.

Lisätiedot

Koordinaattori Elena Oja
elena.oja@sievi.fi

Sievin Harrastamisen Suomen mallin verkkosivu

Jaa somessa:

Muita käytänteitä