Harrastus Pop Up -päivässä Keravalla riitti vauhtia ja aktiivisia osallistujia kolmella yhtenäiskoululla. Tapahtumapäivän osallistujat suorittivat tehtävärasteja, osallistuivat vauhdikkaisiin kilpailuihin ja saivat tärkeää tietoa erilaisista harrastusmahdollisuuksista. Myös lapset ja nuoret tarjosivat tärkeää tietoa omista harrastuksistaan sekä siitä, millaisia esteitä harrastamiselle on. Mikä tärkeintä, päivän myötä moni lapsi ja nuori löysi uuden harrastuksen pariin.
Keravan kolmella yhtenäiskoululla pilotoitiin tänä keväänä Harrastus Pop Up -päivä. Päivän tarkoituksena oli auttaa lapsia ja nuoria löytämään uusien harrastusten pariin, sekä tavoittaa myös ne lapset ja nuoret, joilla ei vielä ole harrastusta lainkaan. Tapahtumassa jaettiin koulupäivän aikana laajasti tietoa eri harrastusmahdollisuuksista oman kunnan sisällä ja toki perehdyttiin myös oman koulun harrastustarjontaan.
– Halusimme luoda tapahtuman, jossa meidän olisi mahdollista tavata laajasti lapsia ja nuoria sekä kysyä heiltä, mikä tämänhetkisissä harrastuksissa on kivaa ja mitä esteitä harrastamiseen lapset ja nuoret kokevat, kertoo Keravan harrastetoiminnan koordinaattori Jukka Julin.
Julinin lisäksi Pop Up -päivän toteutuksessa oli mukana moniammatillinen porukka, johon kuului kouluvalmentajia, koulunuorisotyöntekijä, liikuntapalveluiden edustusta sekä opettajia. Tapahtuma oli mainio mahdollisuus markkinoida lapsille ja nuorille harrastustoiminnan lisäksi myös nuorisotyön asioita, kaupungin kesäleirejä tai muita ajankohtaisia tapahtumia.
Pop Up -päivän ainoa miinus oli, että tehtävärastit olivat liiankin hauskoja
Julin kertoo, että Harrastus Pop Up -päivään haluttiin kehittää monenlaista oheisohjelmaa ja tekemistä lasten ja nuorten huomion kiinnittämiseksi. Tapahtumassa oli erilaisia tehtävärasteja sekä esimerkiksi nopeuskilpailu Blaze-pod-reaktiovaloilla. Palkintoja oli leffalipuista uinti- ja kuntosalilahjakortteihin. Tapahtumaan osallistuttiinkin varsin aktiivisesti.
– Ainoa miinus tapahtumassa oli, että tehtävärastimme olivat ihan liian hauskoja, eivätkä oppilaat meinanneet melkein malttaa lähteä takaisin oppitunneille, Julin naurahtaa.
Tapahtumassa kerättiin arvokasta tietoa harrastamisesta ja harrastamisen esteistä. Lapset ja nuoret saivat kirjoittaa post-it-lapuille tai verkossa olevaan Padletiin omia harrastuksiaan ja asioita, mitkä omassa harrastuksessa ovat parhaita. Samalla tavalla esiin sai tuoda myös harrastamisen esteitä tai syitä sille, miksi harrastaminen ei tunnu mielekkäältä.
– Lasten ja nuorten vastauksissa korostui erityisesti harrastamisen luomat onnistumisen tunteet, yhdessä tekeminen kavereiden kanssa, uuden oppiminen sekä se, että harrastaminen on kivaa. Haasteet harrastamiselle olivat melko yksilöllisiä ja siten jokaisen kanssa erikseen selvitettävissä, Julin summaa.
Tapahtuma toi harrastusten iloa kouluarjen keskelle
Harrastus Pop Upissa saatiin kerättyä ilmoittautumisia koululla toimiviin harrastuksiin. Julin kertoo, että erityisen hyvä asia tapahtumassa oli, kun lapsille ja nuorille saatiin välitettyä tietoa harrastamisen tukimuodoista, esimerkiksi harrastussetelistä.
– Kuulimme ja kohtasimme isoa määrää lapsia ja nuoria. Heidän kanssaan heräsikin yhteinen idea jonkinlaisesta ilmoitustautulusta tai sähköisestä ”hobby-cornerista”, jossa harrastusasioista voisi tiedottaa jatkossa, Julin kertoo.
– Eräs nuori löysi myös tapahtuman kautta vapaapalokuntaharrastuksen pariin, johon hän on jo pidemmän aikaa halunnut, mutta ei ollut vain löytänyt oikeaa väylää kohti harrastusta, Julin lisää.
Julinin mielestä on tärkeää, että harrastamista ja Harrastamisen Suomen mallia tuodaan näkyville erilaisissa tapahtumissa. Tapahtumat tuovat myös hyvää ja innostunutta tunnelmaa normaalin kouluarjen keskelle. Myös tapahtuman nimeäminen on tärkeää – tässä tapahtumassa nimivalinta osui nappiin ja oli lasten ja nuorten mielestä kiinnostava.
Ensimmäiset Harrastus Pop Up -pilottipäivät suunnattiin koulupäivän aikana 5.–9.-luokkalaisille, mutta jatkossa tapahtumaa on tarkoitus laajentaa myös alemmille luokille ja kaikille kouluille Keravalla. Jatkossa tapahtuman suunnittelussa aiotaan myös osallistaa lapsia ja nuoria esimerkiksi siten, että he pääsisivät tapahtumassa esittelemään omia harrastuksiaan muille.
Lisätietoja
Keravan Harrastamisen mallin verkkosivu
Keravan nuorisopalveluiden sosiaalisen median kanavat:
https://www.facebook.com/keravannuorisopalvelut
https://www.instagram.com/nuorikerava/
https://www.snapchat.com/add/keravannuorisop?share_id=ReHutgs2dv0&locale=fi-FI
https://www.tiktok.com/@keravannuorisopalvelut