Hyppää sisältöön

Sastamalan isojen iltapäivä yhdistää harrastamisen, kaverit ja turvallisen hengailun

kuva: OKM

Sastamalan isojen iltapäivässä 3.–6.-luokkalaisilla on mahdollisuus jäädä koulun jälkeen koululle oleskelemaan, tekemään läksyjä tai osallistumaan järjestettyyn harrastustoimintaan. Isojen iltapäivässä voi helposti viettää aikaa kavereiden kanssa valvotussa ja turvallisessa ympäristössä. Isojen iltapäivä ja sen ohessa olevat harrastukset on järjestetty niin, että vanhemmat ehtivät hakemaan oppilaat iltapäivällä koululta kotiin.

Liikunnan aluejärjestöt, Olympiakomitea ja Liikkuva koulu -ohjelma ovat palkinneet onnistuneita koulu- ja seurayhteistyön malleja alueellisissa Urheilugaaloissa. Vuoden 2022 palkitsemisen teemana oli Harrastaminen koulupäivän yhteydessä. Sastamalan kaupunki sai palkintonsa Hämeen Urheilugaalassa 2.3.2023.

Palkitsemisen perusteena oli Sastamalan kattava ja koko ikäluokan tavoittava harrastustarjonta. Harrastuksia on tarjolla useampia jokaisella Sastamalan koululla. Palkitsemisessa huomioitiin myös neljällä alakoululla toimiva isojen iltapäivä, josta kerrotaan lisää tässä jutussa.

Isojen iltapäivä kokoaa kaverit yhteen välimatkoista huolimatta

Sastamalassa neljällä alakoululla toimii isojen iltapäivä, joka järjestetään 3.–6.-luokkalaisille kerran viikossa koulupäivän jälkeen. Isojen iltapäivässä oppilailla on mahdollisuus jäädä koululle oleskelemaan, tekemään läksyjä tai osallistumaan järjestettyyn harrastustoimintaan. Mukana iltapäivissä on nuorisotyöntekijä ja koulunkäynninohjaaja.

– Idea isojen iltapäivästä syntyi, kun ryhdyimme miettimään, miten voisimme edistää oppilaiden hyvinvointia oppilashuollon lisäksi, kertoo Sastamalan Stormin koulun johtaja Leena Iso-Ketola-Ryyppä.

Sastamala on pinta-alaltaan Pirkanmaan laajin kunta, ja etäisyydet kunnan sisällä ovat pitkiä. Pitkät välimatkat hankaloittavat oppilaiden pääsyä harrastuksiin sekä viettämään aikaa kavereiden kanssa. Kaverisuhteiden ylläpito vapaa-ajalla vaatii vanhemmilta ponnistuksia välimatkojen vuoksi.

 – Isojen iltapäivässä oppilaille tarjotaan kerran viikossa koulupäivän jälkeen kahta asiaa: ohjattua harrastustoimintaa ja vapaamuotoisempaa isojen iltapäivän toimintaa. Oppilaiden on siis helppoa jäädä viettämään aikaa kavereiden kanssa koulun jälkeen, Iso-Ketola-Ryyppä hymyilee.

Harrastusryhmät ja isojen iltapäivän toiminta on ajoitettu kello yhden ja viiden väliin. Isojen iltapäivä on tavallaan kuin putkimalli, jossa harrastusryhmiä järjestetään peräkkäin ja niiden ohessa pyörii nuorisotyöntekijän ja koulunkäynninohjaajan järjestämä isojen iltapäivän toiminta.

Isojen iltapäivän harrastekerhot rahoitetaan Harrastamisen Suomen mallin rahoituksella. Itse isojen iltapäivän toiminta on puolestaan kaupungin oma panostus perusopetuksen ja liikuntapalveluiden yhteistyönä.

– Isojen iltapäivä loppuu iltapäivällä kello viideltä, sillä neljältä vanhemmat eivät vielä ehtisi hakemaan oppilaita koululta kotiin. Isojen iltapäivään sisältyy myös ilmainen välipala kaikille osallistujille, Iso-Ketola-Ryyppä selventää.

Isojen iltapäivä on turvallinen ja valvottu paikka

Iso-Ketola-Ryyppä kertoo, että ohjelma isojen iltapäivässä vaihtelee viikosta toiseen. Välillä ulkoillaan, tehdään käsitöitä, käydään koulun kirjastossa, pelataan pleikkaria tai tehdään läksyjä. Toiminta on hyvin nuorisotalotyyppistä, mutta omalla koululla ja tutussa porukassa järjestettyä.

– Isojen iltapäivä on turvallinen ja valvottu paikka, johon oppilaiden on helppo jäädä koulun jälkeen. Osalle oppilaista kohtaaminen aikuisen kanssa on tärkeää. Ja koska isojen iltapäivässä on mukana myös kunnan nuorisopuoli, olemme saaneet mukaan osaamista kohdata oppilaiden huolia ja murheita, kertoo Iso-Ketola-Ryyppä.

Iso-Ketola-Ryypän johtama Stormin koulu on toiminut pilottikouluna isojen iltapäivässä, joka on nyt laajentunut muillekin alakouluille. Stormin koulun 115 oppilaasta 75 % on osallistunut isojen iltapäivään tai sen ohessa järjestettyihin harrastuksiin. Saavutus on melkoinen, sillä ennen isojen iltapäivää vain noin 5–10 oppilasta jäi harrastuksiin koulupäivän jälkeen.

– Runsas osallistujamäärä on jo itsessään parasta palautetta oppilailta. Lisäksi olemme saaneet oppilailta kiitosta välipalasta, monipuolisesta ohjelmasta, kavereiden kanssa hengailusta ja erilaisista teemapäivistä, tiivistää Iso-Ketola-Ryyppä.

Lisätietoja

Sastamalan kunnan kerhotoiminnan verkkosivu

Jaa somessa:

Muita käytänteitä