Hyppää sisältöön

Riihimäen harrastusviikolla kokeiltiin uusia lajeja

Syksyllä 2021 käynnistyi Riihimäellä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella toteutettava Harrastamisen Suomen mallin hanke. Riihimäen lasten ja nuorten harrastusviikko 2021, kansallinen harrastusviikko 6. – 10.9.2021, oli hankkeen lähtölaukaus. Toimintaa täynnä olevan viikon aikana 13 paikallista seuraa, yhdistystä ja yritystä järjestivät koululaisille harrastuskokeiluja koulupäivän aikana. Tarjolla oli suunnistusta, padelia, parkouria, joukkuevoimistelua & akrobatiaa, keilausta, jääliikuntaa, soittimen soittamista, elokuvan tekemistä, yleisurheilua/koripalloa, käsipalloa, voimistelua, tanssia ja cheerleadingia. Harrastustoiminta jatkuu läpi lukuvuoden kaikilla perusopetuksen kouluilla.

“Akrobatiapaja oli oppilaiden mielestä kiva ja hauska, koska sai tehdä itse. Alkuverryttelyleikeistä tuli kova hiki ja lapset innostuivat heti mukaan. Akrobatiaosuus oli riittävän haastava ja lapset yllättyivät osaamisistaan. Loppuleikit ja -venyttelyt olivat myös lapsille mieluisia. Loistavat ohjaajat!”

Palautetta Riihimäen lasten ja nuorten harrastusviikolta 2021

Harrastuksiin PopUp-koulun kautta

Riihimäen harrastusviikon ilmoittautuminen harrastuskokeiluihin toteutettiin koulujen ja oppilaitosten käyttöön tarkoitetun popupkoulu.fi -verkkotyökalun kautta. Opettajat voivat varata sen kautta ryhmilleen vuoroja.

Kokeiluja järjestettiin sekä koululla että harrastuspaikoilla. Osa harrastuskokeiluista pidettiin sovitusti tietyn koulun ryhmille, joihinkin sai vapaasti ilmoittaa minkä tahansa luokan. Osassa oli määritetty luokka-aste, joille toimintaa pidettiin.

PopUp-koulun sivuston ilmoittautumisten kanssa oli hieman haasteita, mutta viimeistään soittamalla asiat saatiin selvitettyä. Suurin osa tarjonnasta varattiin ja toteutettiin. Ainakin padeliin ja keilaukseen olisi ollut halukkaita enemmänkin kuin mukaan pystyttiin ottamaan.” kuvasi Riihimäen Harrastamisen Suomen mallin hankekoordinaattori Jere Liljenbäck harrastusviikon järjestelyjä.

Opettajilta tuli hyvää palautetta Harrastusviikosta ja lapset innostuivat mukaan

Harrastusviikosta saatiin palautetta sekä opettajilta että lapsilta:
 
Olimme luokkani kanssa harrasteviikolla Riihimäen suunnistajien järjestämässä pajassa Keskuskentällä. Oli huippu juttu ja hienosti järjestetty! 

Oppilaat pääsivät kokeilemaan suunnistusta ihan oikeilla leimauslaitteilla ja asiantuntevassa ohjauksessa. Tällaisiin ei opettajilla useinkaan ole taitoa eikä resursseja. Oppilaat pääsivät kivalla tavalla tutustumaan lajiin ja olivat todella innostuneita.

“Suunnistuksen osalta olen ainakin kuullut, että harrastusryhmään on tullut koulun kokeiluista tuttuja lapsia.
 
Akrobatiapaja oli oppilaiden mielestä kiva ja hauska, koska sai tehdä itse. Alkuverryttelyleikeistä pidettiin kovasti. Siinä tuli kova hiki ja lapset innostuivat heti mukaan. Akrobatiaosuus oli riittävän haastava ja lapset yllättyivät osaamisistaan. Loppuleikit ja -venyttelyt olivat myös lapsille mieluisia.

Kaiken kaikkiaan opettajan silminkin nähtynä tunti oli hyvin suunniteltu eri osa-alueiltaan. Vetäjät olivat innostavia ja käyttivät esimerkillisesti erilaisia ryhmämuodostelmia. Loistavat ohjaajat!

PopUp-koulu

PopUp-koulun ohjeet

PopUp-koulu on yhteisöllisen oppimisen toimintamalli, jossa opettamaan pääsevät jostain asiasta innostuneet tai jonkin tiedon tai taidon hallitsevat koululaiset, opettajat, vanhemmat sekä muut kaupunkilaiset. PopUp-koulu on oppijoiden osaamista ja osallisuutta hyödyntävä pedagoginen menetelmä, joka laajenee luokkahuoneesta koulun tai kaupunginosan oppimiskarnevaaliksi.

PopUp-koulun hyödyt:

  • Rakentaa yhteisöllistä toimintakulttuuria
  • Luo koulusta avoimen oppivan yhteisön
  • Tekee koulun ulkopuolella hankittua osaamista näkyväksi ja osaksi kouluyhteisöä
  • Vahvistaa oppilaiden osallisuutta oppimisessa
  • Rikastaa koulun yhteistyötä kotien ja lähialueen toimijoiden kanssa.

Jaa somessa:

Muita käytänteitä