Inklusiivinen pedagogiikka ja lapsen tuen tarpeet harrastustoiminnassa (2 op) -koulutuksen teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen painottuen lapsen tuen tarpeisiin ja erityispedagogisiin näkökulmiin. Pedagogiikan jatkokurssin teemat on koottu Pedagogiikan perusteet kurssin osallistujien toiveiden pohjalta. Koulutusta suositellaan jatkokurssina pedagogiikan perusteet kurssin suorittaneille ja kaikille harrastustoiminnan erityispedagogisista seikoista kiinnostuneille. Koulutus on osallistujille maksuton.
Pedagogisen toiminnan jatkokurssi vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
Miksi keskittyminen ja uuden oppiminen on joskus monille lapsille vaikeaa?
Miksi kaikki lapset eivät olekaan aina innokkaita oppimaan ryhmässä?
Mitkä asiat ovat oppimisvaikeuksien taustalla?
Mitä lapsen tuen tarpeita on hyvä tietää ja miten ohjaaja voi tukea jokaisen lapsen harrastustoimintaa?
Miten toimia ohjaajana haastavassa tilanteessa ja mistä saada tarvittaessa tukea itselle?
Koulutus toteutetaan etäopintoina Zoomissa, sisältäen orientaatio ja infoluennot sekä kaksi intensiivikurssipäivää kurssin päätöspäivän pe 25.4. Lisäksi kurssiin liittyy vertaismentortoimintaa, verkkokeskustelua ja pedagoginen esseetehtävä.
Pedagogiikan ja harrastustoiminnan ohjauksen ajankohtaista tietoa käsitellään erityispedagogiikan, psykiatrian ja kasvatuspsykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla. Koulutuksen ohjelma on julkaistu ja ilmoittautuminen on parhaillaan käynnissä.
Linkki tarkempaan ohjelmaan ja ilmoittautumiseen
Koulutuksen järjestää Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen johtajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat Taideyliopiston Avoimen kampuksen todistuksen.
Tervetuloa mukaan!