Hoppa till innehåll

På seminariet Utveckling av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet – resultat och nya möjligheter bekantade vi oss med resultaten av utvecklingsprojekten

Vid det nationella seminariet som ordnades av Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet presenterades resultaten av de första utvecklingsprojekten om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet samt intressanta exempel på hur modellen har genomförts i kommunerna.

På Utbildningsstyrelsens seminarium om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet presenterades resultat av och exempel på utvecklingsprojekt som fått specialunderstöd av undervisnings- och kulturministeriet. I maj 2023 fick 17 utvecklingsprojekt undervisnings- och kulturministeriets specialunderstöd för att utveckla nya verksamhetsmodeller och utbildningshelheter inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. Sammanlagt uppgick understödet till 1,8 miljoner euro. Under tillställningen höll undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen anföranden, ansvarspersonerna för projekten presenterade projektspecifika resultat och deltagarna hade möjlighet att nätverka och bekanta sig med projektpostrarna.

Utvecklingsprojekten stöder hobbyledarnas kompetens

Miquel Reyes, sakkunnig vid Mieli ry, presenterade projektet Välbefinnande i hobbyverksamhet och beskrev att projektets mål är att öka hobbyledarnas förståelse för psykisk hälsa som en central faktor för funktionsförmågan och en trygg uppväxt. I projektet stärks kompetensen hos hobbyledarna som arbetar inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet när det gäller psykisk hälsa samt att främja och stödja denna. Projektet har bland annat publicerat webbkursen Välbefinnande i hobbyverksamhet.

– Vi hoppas att hobbyledarna som arbetar med hobbyverksamhet för barn och unga i och med projektet ska kunna använda färdigheter i psykisk hälsa som en del av handledningsarbetet samt bemöta barn och unga som är i en utmanande situation, berättar Reyes.

Utvecklingschef Marita Suontaus vid Maa- ja kotitalousnaisten Keskus presenterade ett projekt där man stöder kockklubbar och deras ledare. Målet med projektet är att öka de pedagogiska färdigheterna att bemöta olika barn och situationer hos dem som leder kockklubbarna samt att erbjuda verktyg för att diskutera bland annat de effekter matsvinn och matval har på miljön. I projektet har man bland annat skapat en verktygsback för kockklubbarnas ledare.

– Kockklubbarna är enormt populära och det råder ofta brist på ledare. Vårt mål är att producera färdiga verktyg för klubbledarna som stöd för planeringen och ordnandet av kockkurser för elever i årskurs 3–6, säger Suontausta.

Miquel Reyes presenterar projektets resultat.
Marita Suontausta Miquel Reyes presenterar projektets resultat.

Projekt för barn och unga som behöver särskilt stöd

Tetti Tuhkio från Förbundet för barnkulturcenter i Finland, Heli Peltonen från Vanda stad, Anna Degerman från Lahtis stad och Kalle Raittila från Pirkanmaan elokuvakeskus presenterade hur man kan främja hobbyverksamhet för barn och unga som behöver särskilt stöd. De anser att ett viktigt drag i att främja hobbyverksamhet för barn och unga som behöver särskilt stöd är bland annat utbildning av dem som erbjuder hobbyaktiviteter, att beakta elever som behöver särskilt stöd i planeringen av verksamheten samt samarbete mellan såväl skolor och elever som koordinatorer.

– Tillsammans kan vi påverka att hobbyverksamheten är mångsidig och jämlik. Var och en har rätt att själv välja hobby och de internationella människorättskonventionerna förpliktar oss som anordnar och förverkligar hobbyer att undanröja eventuella hinder för att delta. Att beakta mångfald och se till att verksamheten är tillgänglig är inte  något vi kan välja bort, säger Tuhkio.

Me-säätiö samlar in information om effekten av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Me-säätiö kartlägger räckvidden och effekten av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet under läsåret 2024–2025. Målet med den nationella datainsamlingen är att skapa en gemensam modell för att mäta hobbyverksamhetens effekter och pilotprojektet inom projektet samlar för första gången in nationell information om effekterna av verksamheten. I pilotprojektets första skede deltar cirka 15 kommuner. Me-säätiös partnerskapschef Katja Anoschkin presenterade pilotprojektets första skeden.

– Informationen om effekterna och räckvidden av den förverkligade hobbyverksamheten hamnar ofta i skuggan. Med vårt pilotprojekt strävar vi efter att sammanställa räckvidden av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet samt vilka egenskaper social inkludering och välbefinnande tillför hobbyverksamheten. Slutrapporten om pilotprojektets resultat har planerats bli klar i juni 2025, berättar Anoschkin.

Undervisnings- och kulturministeriet stöder hobbyverksamhet på många sätt

Direktör Henni Axelin presenterade aktuella frågor vid undervisnings- och kulturministeriet. Enligt regeringsprogrammet för regeringsperioden 2023–2027 stöder staten hobbyverksamhet förutom genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet även med bland annat lokala statsunderstöd för hobbyverksamhet, föreningsstöd, grundläggande undervisning i barnkultur och konst samt genom skolornas klubbverksamhet.

– Hobbyverksamhet identifieras som en del av flera olika politiska program, såsom det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik (RUNGPO), programmet Finland i rörelse, genomförandeplanen för barnstrategin för varje regeringsperiod samt den kulturpolitiska redogörelsen som är under beredning, säger Axelin.

Iina Berden, konsultativ tjänsteman vid undervisnings- och kulturministeriet, framförde seminariets slutord och tackade projekten och intressentgrupperna. I sitt anförande betonade hon vikten av sektorsövergripande samarbete för att utveckla Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och påminde om dess unika sätt att utnyttja samarbetet mellan kommuner, konst och kultur, motion och ungdomsarbete.

– Jag uppmuntrar kommunerna att satsa på inspirerande och kompetenta hobbyledare, fungerande kommunikation och sektorsövergripande samarbete. På detta sätt gör vi Finlandsmodellen för hobbyverksamhet till en framgångssaga, säger Berden.

Henni Axelin berättade om skrivningarna i regeringsprogrammet
Henni Axelin berättade om skrivningarna i regeringsprogrammet.

Mer information

Inspelningen av seminariet kan ses fram till 31.10.2024 på Utbildningsstyrelsens YouTube

Bekanta dig med utvecklingsprojektens postrar

Dela på sociala medier:

Du kanske är intresserad