Hyppää sisältöön

Koululaiskysely: Koululaiset toivovat monipuolisia liikunta- ja taidekokeiluja – pian mahdollista yläkouluissa

Opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnalliseen Koululaiskyselyyn vastasi yli 112 000 ala- ja yläkoululaista 1 300 koulusta. Kyselyn mukaan 85 % koululaisista on mieleinen harrastus. Yläkoululaisista 19 % puuttuu harrastus, vaikka yläkoululaisilla on paljon kiinnostusta eri harrastuksiin. Heitä kiinnostaisi kokeilla 11 harrastusta. Ensi syksystä lähtien Harrastamisen Suomen malliin tulevat mukaan harrastuskokeilut yläkoululaisille.

Opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämässä valtakunnallisessa Koululaiskyselyssä 2024 koululaisilta kysyttiin toiveharrastuksia, mitä harrastuksia he haluaisivat kokeilla ja miten heiltä sujuu harrastamisen, kaverisuhteiden, jaksamisen ja koulutöiden yhteensovittaminen. Koululaiskysely on osa Harrastamisen Suomen mallin toteutusta. Kysely järjestettiin kuudennen kerran.

Alakoulun tyttöjen suosituimpia toiveharrastuksia ovat ratsastus, eläinkerho, kokkikerho ja kuvataide; poikien jalkapallo, parkour, kalastus ja tietokonepeilikerho. Yläkoulun tytöt haluaisivat harrastaa kuntosaliharjoittelua, lumilautailua ja laskettelua; pojat myös kuntosaliharjoittelua sekä jalkapalloa, kalastusta ja mopokerhoa.  Koululaiset saivat valita toiveharrastuksia ja kokeiluharrastuksia 85 harrastuksen valikoimasta. 

Yläkoululaisia poikia kiinnostaisi kokeilla parkouria, kuntosaliharjoittelua, biljardia sekä animaatio-, arkkitehtuuri- ja historiakerhoja. Tytöt kokeilisivat kuvataiteen, muotipiirtämisen, elokuvan, kädentaitojen ja taidekerhon harrastamista. Yläkoululaisista 19 % puuttuu harrastus, vaikka kiinnostusta moniin harrastuksiin on. Yläkoululaisia kiinnostaisi osallistua kuuteen harrastukseen ja kokeilla jopa 11 harrastusta.

– Haluamme vielä paremmin vastata yläkoululaisten toiveisiin ja mahdollistaa harrastusten kokeilemisen koulupäivän yhteydessä. Kunnat voivat hakea tukea koululaisten toiveiden mukaisten harrastuskokeilujen järjestämiseen. Mikäli yläkoululaiset innostuvat, harrastus voi jatkua säännöllisenä harrastuksena. Uskon, että kokeilumahdollisuus alentaa kynnystä aloittaa harrastus, kertoi ministeri Sandra Bergqvist.

Lisää lasten ja nuorten kuuntelua

Koululaiskyselyssä kysyttiin koululaisten näkemyksiä harrastamisen ja muun vapaa-ajan yhteensovittamisesta. Valtaosalta lapsista se sujuu hyvin: aikaa jää myös kavereiden näkemiseen, koulutyöhön eikä harrastus vie liikaa aikaa. Harrastukset eivät myöskään uuvuta lapsia, koska niiden jälkeen ollaan iloisella mielellä (90 %). Mutta parannettavaakin on: monet koululaiset (37 %) vastasivat, että väsyneenä on mentävä harrastuksiin eikä kokeeseen valmistautumisen takia voi olla poissa (38 %).

Joka seitsemäs yläkoulua käyvä tyttö on sitä mieltä, että harrastuksessa on liikaa kilpailua ja stressiä. Moni yläkoululaisista tytöistä (31 %) ja pojista (22 %) on miettinyt harrastuksen lopettamista. Neljännes yläkoulun pojista katsoi, ettei ohjaaja pidä koulunkäyntiä tärkeänä. 

– Toivon näiden tulosten vaikuttavan siihen, että ohjaajat kysyvät säännöllisesti lasten ja nuorten näkemyksiä ja kuulumisia sekä huomioivat harjoittelussa esimerkiksi koulujen koeaikataulut. Harrastuksen sisällön ja pelisääntöjen suunnitteluun lapset ja nuoret vielä enemmän mukaan, painotti ministeri Sandra Bergqvist. 

Harrastamisen Suomen mallissa ala- ja yläkouluissa ja harrastuspaikoissa järjestetään kunkin koulun oppilaiden toivomia harrastuksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön tuki kunnille on 14 miljoonaa euroa vuodessa. Harrastamisen Suomen malli on käytössä 258 kunnassa. Mallin harrastuksissa on mukana 143 000 ala- ja yläkoululaista.

Opetus- ja kulttuuriministeriön Koululaiskyselyn tulokset ministeriön verkkosivuilla.

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Iina Berden, OKM, p. 0295 330 069

#Koululaiskysely #SuomenMalli

Tiedote on julkaistu aiemmin 28.1.2025 klo 10.00 opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivulla.

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa