Hyppää sisältöön

Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa

Ilmoittaudu

Koulutuksella vahvistetaan harrastustoiminnan ohjaajien pedagogista osaamista ja ohjauksen laatua. Osallistujat saavat koulutuksessa monipuolisesti tietoa pedagogiikan käsitteistä, menetelmistä, käytänteistä ja oppimisympäristöistä sekä lapsen oikeuksista.

Koulutus on suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, tieteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Koulutus toteutetaan etäopintoina Zoomissa ja se on osallistujille maksuton.

Koulutusten teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastaa kysymyksiin:

  • Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
  • Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
  • Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
  • Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
  • Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?

    Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään pedagogiikan, erityispedagogiikan, lapsen oikeuksien, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.

Koulutuksen järjestää Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen johtajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen.

Koulutukset lukuvuonna 2023-2024 ja ilmoittautuminen

Lukuvuoden 2023-2024 aikana tulee olemaan neljä samansisältöistä toteutusta, kaksi syksyllä (peda 1, peda 2) ja kaksi keväällä (peda 3 ja peda 4).

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: https://www.uniarts.fi/projektit/pedagogisen-toiminnan-perusteet-lasten-ja-nuorten-harrastustoiminnassa/

Sirke Pekkilä, Projektipäällikkö, Avoimen kampuksen palvelut, Taideyliopisto
+358 50 526 2004
sirke.pekkila@uniarts.fi

Jaa somessa: