I Helsingfors stad är ett fungerande samarbete och ambition nyckelfaktorer för att verksamhet ska kunna etableras i förvaltningens strukturer. Etablering har krävt tid och konsekvent arbete för att engagera staden samt för ett omfattande samarbete.
Helsingfors stad har etablerat verksamheten inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet vid stadens alla 129 skolor och 150 verksamhetsställen. Såväl stadens skolor som privatskolor och specialskolor har deltagit i verksamheten sedan 2021, och idag erbjuds upp till 400 hobbygrupper i staden varje läsår. Cirka 8 000 elever deltar i hobbyverksamheten varje vecka.
Administrationen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet koordineras av stadens kultur- och fritidssektor i samarbete med fostrans- och utbildningssektorn. Irma Sippola, projektchef för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet, anser att den sektorsövergripande strukturen är en central egenskap när det gäller att etablera verksamheten.
– En sektorsövergripande struktur och ett fungerande samarbete gör det möjligt att främja modellens varaktighet. Den interna kommunikationen är också viktig: vi talar om en permanent verksamhetsmodell vars utveckling och etablering är en viktig prioritet för staden. Skolorna förbinder sig till verksamheten när den är omtyckt och man förhåller sig till den som en permanent verksamhetsmodell, berättar Sippola.
Samarbetet och strukturerna har en central roll i etableringen av verksamheten
Etablering av verksamheten inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet har förutsatt ett omfattande och aktivt samarbete både administrativt och med skolorna och anordnarna av hobbyverksamhet. Nätverkande och att tala om modellen är ett kontinuerligt arbete för att etablera verksamheten inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och förmedla information.
– Finlandsmodellen för hobbyverksamhet har ett starkt stöd från Helsingfors stads ledning ända upp till borgmästarnivån. Staden satsar mycket på verksamheten och den anses vara viktig. Attityder och medvetenhet har stor betydelse när hobbyverksamhet behandlas till exempel i resursfördelningen, säger Sippola.
Teamet som driver Helsingfors stads verksamhet består av fastanställda projektchefer samt tre koordinatorer som ansvarar för det praktiska genomförandet av verksamheten. Aktörerna är mycket engagerade i verksamheten, samarbetet är omfattande och modellens verksamhet och genomförande har inte isolerats från stadens övriga hobbyverksamhet.
– Vi samarbetar mycket med stadens övriga hobbyverksamhet, motions-, kultur- och ungdomstjänsterna. Att dela information och samarbeta ökar verksamhetens varaktighet i strukturerna och främjar fritidsaktiviteternas kvalitet, berättar Sippola.
Högklassig kommunikation erbjuder möjligheter
Hobbygrupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet har placerats på samma webbplats harrastukset.hel.fi som stadens övriga avgiftsfria hobbygrupper. På så sätt hittar man lättare till hobbygrupperna tack vare en högklassig och välplanerad kommunikation som når målgrupperna.
– En högklassig och konsekvent planerad kommunikation är ett centralt drag i etableringen av verksamheten. Vi använder en kommunikationsexperts tjänster när vi planerar kommunikationen om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och en tydlig struktur har planerats för kommunikationen, säger Sippola.
Det tar tid att etablera verksamheten
Sippola betonar att kontinuiteten i verksamheten kräver tid och ett konsekvent arbete. Att etablera modellen i strukturerna, till exempel i stadens strategi, samarbete med olika intressentgrupper och planmässig kommunikation är nyckelelement för en fungerande etablering av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet.
– Ända från början har vi varit mycket ambitiösa och målmedvetna när det gäller att uppnå målen. Verksamheten växer år för år när man satsar på den och ger processen tid. Det är av största vikt att hela staden engageras, från politikerna till teamet som utför arbetet, påminner Sippola.
Sippola anser att ett viktigt tips för andra kommuner är att skolorna inte belastas för mycket när verksamheten utvecklas. Kommunen ansvarar för att planera verksamheten och arbetet får inte falla på lärarna. En tydlig avgränsning av ansvarsområdena och arbetet mellan staden och skolorna främjar en bestående verksamhet.
Mer information
Webbplatsen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet i Helsingfors