Hyppää sisältöön

Helsingissä oppilaiden harrastustoiveet toteutetaan kolmesta korista

Eläinharrastus: Iloa eläimestä, Pihlajamäen ala-asteen koulu. Kuva: Mirka Nokka.

Helsingissä 102 koulun harrastuksia koordinoi kolme koordinaattoria. Työn helpottamiseksi harrastukset on jaettu kolmeen koriin ja koulut on jaettu koordinaattoreiden kesken. Lapsia ja nuoria pyritään tavoittamaan palvelupolkuja rakentamalla ja laajalla viestinnällä.

Harrastuksia koordinoidaan kolmesta korista

Helsingissä harrastukset on jaoteltu kolmeen koriin, minkä avulla taataan mahdollisimman erilaisten harrastusten toteutumisen kouluissa ja tasataan toimijoiden riittävyyttä. Korit ovat taide- ja kulttuuriharrastukset, liikunnalliset harrastukset ja muut harrastukset (ruoka, digitaaliset harrastukset, biljardi jne.). Tavoitteena on tarjota kouluille jokaisen korin suosituimmista harrastuksista jokin harrastus. Lasten ja nuorten toiveet mieluisista harrastuksista kartoitettiin valtakunnallisen koululaiskyselyn kautta, yhteistyössä nuorisopalveluiden ja kouluvalmentajien kanssa sekä jalkautumalla kouluihin.

Helsingissä koululaisten suosittuja harrastustoiveita olivat muun muassa parkour, kuvataide, elokuva, teatteri, ruuanlaitto, koodaus, pelisuunnittelu, robotiikka ja eläinharrastus.

Harrastuksia koordinoimaan on palkattu kolme päätoimista harrastuskoordinaattoria, joista kukin vastaa yhdestä harrastuskorista. Lisäksi Helsingin 102 koulua on jaettu koordinaattoreiden kesken. Hankkeessa toimii myös projektipäällikkö, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa hankkeen hallinto ja talous sekä viestintä ja markkinointi. Kouluihin ollaan yhteydessä yhteyshenkilöiden kautta. Yhteyshenkilöt toimivat koordinaattoreiden linkkeinä kouluun ja informoivat koordinaattoreita vapaista opetustiloista sekä vievät mainoskirjeet Wilmaan.

Palvelupolkuja rakentamalla tavoitetaan yhä useampi lapsi ja nuori

Harrastusten pariin pyritään saamaan erityisesti niitä lapsia ja nuoria, joilla ei ole vielä harrastusta. Helsingissä on rakennettu erilaisia palvelupolkuja nuorisopalveluiden lastensuojelun, oppilashuollon, kouluvalmentajien ja monikielisten ohjaajien yhteistyöllä, jotta yhä useampi oppilas löytäisi harrastuksen. Tietoisuutta harrastuksista on lisännyt myös onnistunut viestintä.

Olemme onnistuneet viestinnässä. Olemme näkyneet hyvin eri medioissa ja julkinen keskustelu sosiaalisen median kanavissa on ollut vireää.

Mirka Nokka, projektikoordinaattori, Helsinki
Jaa somessa:

Muita käytänteitä